جستجوگر

نویسندگان

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 152
  • کل نظرات : 38
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 4
  • تعداد اعضا : 293
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 2,287
  • گوگل امروز : 7
  • بازديد هفته : 6,184
  • بازديد سال : 103,110
  • بازديد کلي : 1,152,977
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 3.19.61.115
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

تبلیغات متنی

    کدستان http://moisrex.rozblog.com/

    روزیکس http://www.rozex.rozblog.com/

    آکــــــو http://acoo.ir/

    سه نفری http://www.3nafari.ir/

عنوان پاسخ بازدید توسط
41 4667 ramsar
4 1465 admin
15 3307 admin
4 1671 sazgar
3 2030 ghorbanpour
5 30823 admin
1465 64437 admin
0 1115 anita
0 1009 anita
0 954 anita
0 986 anita
0 1008 anita
0 964 mahla

بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران است.

بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران است. مرکز این بخش شهر گلوگاه است.

تقسیمات کشوری

بخش بندپی شرقی

  ✓دهستان سجادرود

  ✓دهستان فیروزجاه
بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل واقع در جنوب این شهرستان می‌باشد که بالغ بر ۳۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این بخش بزرگترین بخش شهرستان بابل بوده و شامل مناطق دشت و جلگه - جنگل - کوهستان میباشد. این بخش علاوه بر همسایگی با بخش های گتاب ، بندپی غربی و بابلکنار شهرستان بابل با لفور سوادکوه و ییلاقات فیروزکوه و هراز همسایه بوده و جاده ارتباطی با این مناطق دارد. بافت این منطقه کاملاً روستایی بوده و عمده فعالیت مردم آن کشاورزی و دامداری سنتی می‌باشد. این بخش از طریق جاده شهید صالحی به شهرستان بابل متصل می‌شود که این جاده در سال ۱۳۴۱ توسط قهرمان ارزنده کشتی جهان (امامعلی حبیبی) و همت حاج محمد فيروزي تعریض گردیده است که از همان هنگام به نام این ورزشکار نام گذاری شده و از محبوبیت بسیار بالایی در بین مردم منطقه برخوردار می‌باشد مرز بین بخش گتاب و بندپی روستاهای اتاقسرا و صورت می‌باشد. روستای صورت اولین روستای ورودی به بندپی شرقی بوده که داری باغات مرکبات و مزارع کشاورزی بسیاری می‌باشد.این روستا دارای بزرگترین مرتع طبیعی دنیا( رجه ) بوده که متأسفانه به دلیل بی کفایتی مسئولین وقت استان به شهرک صنعتی تبدیل شده که عوارض بسیار بدی را به دنبال داشته است.

شهرها

گلوگاه

زبان

زبان رايج در اين منطقه زبان مازندراني (تبری)است، ولي تقريباً مردم به زبان فارسي نيز آشنايي دارند.در سال هاي اخير در بعضي از خانواده ها والدين با فرزندان به زبان فارسي تکلم مي کنند كه در حال گسترش يافتن است.با اين حال آن فرزندان به زبان مازندراني در حد زبان مادري نيز تلسط دارند.

اقتصاد

اقتصاد اين منطقه بر پايه كشاورزي و دامپروری مي چرخد.عمده محصولات كشاورزي شاليكاري است.در رده بعدي بيشترين سطح كشت به باغ داري تعلق دارد.باغداري شامل مركبات،كيوي و گوجه سبز مي باشد.به علت ارزش بيشتر محصولات باغي روز بروز سطح زير كشت محصولات باغي در حال افزايش يافتن است.و در نتيجه سطح زير كشت شاليزاري كاهش مي يابد.نوغانداری نیز در اندازه ای محدود رواج دارد دامداري به علت همجواري با جنگل و كوه رواج دارد.بیشتردامداران در تابستان ها به مناطق سردسير (يا كوه)در دامنه های البرز مرکزی و در زمستان به مناطق گرمتر (يا مازرون يا همان مناطق جلگه اي)نقل مكان مي كنند و بیشتر به پرورش گاو می پردازند. زنان هم در خانه هایشان به پرورش مرغ و خروس و اردک و بوقلمون و غاز میپردازند که با فروش آنها در 5شنبه بازار گلوگاه سهم عمده ای در اقتصاد خانواده ایفا مینمایند. همچنین پرورش و نگهداری زنبور عسل مورد توجه بسیاری قرار گرفته که اکثر زنبورداران در طول سال چند بار به مناطق مختلف کوچ مینمایند.

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش بندپی شرقی شهرستان بابل در سال ۱۳۸۵ برابر با ۳۳۰۰۳ نفر بوده است که اکثر آنها ورزشکار می باشند همچنین براساس نتایج انتخابات اکثرشان طرفدار رفرمیست و مخالف تحجر و وابستگان حکومتی شان هستند.

بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران است
 بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران است
 بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران است


ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده


  1. بسیج دانشجویی موسسه آموزش عالی طبری بابل : شکلک

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

تبادل لینک هوشمند

    تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان شهر من بابـــــــــل وآدرس http://babol-bax.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

    عنوان :
    آدرس :
    کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد